Matematik i kirken
Lær om kirkerummets opbygning og symboler ved at tælle, måle op og finde figurer både inde og ude.
Hvor mange numser kan der sidde på en kirkebænk? Hvilke geometriske former og figurer kan I finde i kirken og på kirkegården og hvordan ser omkredsen på døbefonten ud? Hvad betyder kirkens symbolbilleder og kan det passe, at der er et skib inde i kirken?
I dette lille matematikprojekt skal I på symboljagt, tælle lysekroner, pusle jeres egen vinduesmosaik, føre simpel navnestatistik, tegne altertavlen og skrive årstal.
Det er matematiklærerne Lars Kierulf Larsen og Erla Ingvarsdottir fra Haahrs Skole i Svendborg, der har udarbejdet dette tværfaglige forløb til 1. og 2. klasse, som handler om at bringe matematikken i spil i kirken og dens omgivelser.
I forbindelse med besøget i jeres lokale kirke lærer eleverne også om kirkens og kirkegårdens opbygning, og hvor de forskellige kirkelige funktioner udføres.
Materialet består af:
-
Kort undervisningsvejledning med beskrivelse af kirkens indretning og dens funktioner samt en oversigt over de symboler, man kan finde i kirkerummet og deres betydning samt idéer til mulige tværfaglige undervisningsaktiviteter med fagene musik og billedkunst
-
10 kopiark med elevopgaver som pdf
Illustration: Jeanette Thorup
-
Fag: Kristendomskundskab
-
Målgruppe: 1. -2. klasse
-
Tidsforbrug: 6 lektioner
-
Kirkebesøg